Части от "Българският етнически модел в медийното огледало: двуликият Янус", автор: Галя Лазарова (журналист)
Продължавам да набирам.
--------
Този обрат съвпада с включването на ДПС в изпълнителната власт, с мобилизирането на малцинствата за достъп до различни обществени сфери, с края на социалната държава, с масовото обедняване и безработица в хода на преструктурирането на българската икономика.
В печата вече се изграждат образите на мнозинството, губещо права и на малцинствата, имащи повече права.
В медийното огледало етничността вече не е просто фигура на културната различност в националната идентичност. Етничността вече е инструмент за постигане на власт.
Образите на привилегировани малцинства надхвърлят етнорелигиозната различност. Границата между мнозинство и малцинство засяга вечеразпределението на властта и на социалната справедливост. Ясно е, че в мнозинството назрява и се разпространява усещането за ощетяване и заплаха.
Образът на ромите като привилегировано етническо малцинство се противопоставя на образите им на дискриминирани, гетоизирани, маргинализирани, техните конкурентни образи в печата.
Привилегироването на ромите обаче е парадоксално. То се случва чрез НЯМАНЕТО, чрез НЕДОИМЪКА, чрез ИЗКЛЮЧВАНЕТО, а не както в случая с турците- чрез ИМАНЕТО- на власт, позиции, права.
Ефектът от конструирането на образа на лошия беден с етнически профил е предефинирането на отношенията между мнозинството и малцинството.
Медийните образи на другостта на опасни и привилегировани етнически малцинства са огледало, в което етническото мнозинство мазохистично се съзерцава като жертва и мъченик.
Продължавам да набирам.
--------
Този обрат съвпада с включването на ДПС в изпълнителната власт, с мобилизирането на малцинствата за достъп до различни обществени сфери, с края на социалната държава, с масовото обедняване и безработица в хода на преструктурирането на българската икономика.
В печата вече се изграждат образите на мнозинството, губещо права и на малцинствата, имащи повече права.
В медийното огледало етничността вече не е просто фигура на културната различност в националната идентичност. Етничността вече е инструмент за постигане на власт.
Образите на привилегировани малцинства надхвърлят етнорелигиозната различност. Границата между мнозинство и малцинство засяга вечеразпределението на властта и на социалната справедливост. Ясно е, че в мнозинството назрява и се разпространява усещането за ощетяване и заплаха.
Образът на ромите като привилегировано етническо малцинство се противопоставя на образите им на дискриминирани, гетоизирани, маргинализирани, техните конкурентни образи в печата.
Привилегироването на ромите обаче е парадоксално. То се случва чрез НЯМАНЕТО, чрез НЕДОИМЪКА, чрез ИЗКЛЮЧВАНЕТО, а не както в случая с турците- чрез ИМАНЕТО- на власт, позиции, права.
Ефектът от конструирането на образа на лошия беден с етнически профил е предефинирането на отношенията между мнозинството и малцинството.
Медийните образи на другостта на опасни и привилегировани етнически малцинства са огледало, в което етническото мнозинство мазохистично се съзерцава като жертва и мъченик.